Carretó

 

El carretó era el tipus de carro que els pagesos empraven per davallar del lloc al poble. Als pobles també l’utilitzaven per transportar passatgers, perquè la caixa era prou ample perquè hi cabés gent asseguda davant i darrere. Quan duia passatgers, disposava d’un envelat de lona plegadís per protegir-los del sol i de la pluja. La seva forma no és gaire diferent de la que tenen els carretons mallorquins, encara que sembla que els menorquins eren de factura molt més grollera.

foto d'un carretó

Fons Jaume Riudavets Moll. AISM. CIM

 Les rodes eren gairebé idèntiques a les dels carros de mercaderies, amb la diferència que hi havia setze radis a cada roda i que estaven fetes de vuit peces. L’extrem del fusell podia dur xaveta, com el carro de pagès, però normalment solien dur l’oliera, que era una espècie de tap que s’enroscava al cap del fusell i que es podia treure quan la roda s’havia d’engreixar amb sèu; aquesta operació es feia amb l’ajut del cavall de donar sèu, que servia per aguantar el fusell quan treien la roda. Una diferència amb la roda dels carros de mercaderies era que a l’extrem de la boixa hi havia un anell a través del qual passava el fusell i que servia per protegir l’oliera de la roda.

 La part de la caixa i la resta d’elements eren totalment diferents als dels altres tipus de carro. Així, en els carretons hi havia les peces següents:

 Les molles de darrere, que eren unes peces de ferro en forma d’arc que anaven enganxades al fusell a la part de darrere del carro i constituïen les suspensions de la caixa, que feien més còmode el viatge per a la gent que seia darrere.

 La paleta de darrere, un escalonet de ferro que servia per pujar al carro per la porteta que hi havia a la part de darrere.

 La trava, que consistia en un mecanisme de ferro que hi havia a la part de davall del carro i que manipulava el conductor des del seu lloc amb una maneta. Aquest mecanisme, com el que hem descrit abans, en el carro de transport actuava sobre unes pastilles de ferro que hi havia a prop de les rodes de darrere i es posava en contacte amb elles, amb la qual cosa les rodes es frenaven per fricció.

 Les paletes de pujar de davant, una a cada banda de la part de davant del carro, que eren un escalonets de ferro per poder pujar a la part davantera del carruatge.

 El pescant, que consistia en una posteta de llenya que hi havia just davant el seient del conductor. Aquesta part coincidia amb la disposició del darrere de la bístia i servia per evitar que l’animal fes les seves necessitats dins del carro.

 Les balustres, als laterals de la caixa, que era tot un conjunt de barretes tornejades, unes deu aproximadament, amb la part superior lleugerament corbada cap a l’exterior.

 Els passatgers que seien darrere entraven al carro per la porta de darrere, que era una porteta amb pestellet giratori situada a la part de darrere del carruatge. El conductor es col·locava al seient, que era una simple post situada a la part de davant amb uns peus i uns ganxos de ferro que permetien moure’l cap endavant o cap endarrere, segons si hi havia d’anar qualcú al darrere. Per açò, entre la post de darrere i el seient de davant hi havia un escalonet a cada banda que permetia recolzar-hi dues postetes per tal que hi poguessin seure dos passatgers.

 El terra del carro, el llit, estava compost d’un entrecavalcament de làmines de ferro flexible que solien cobrir amb una estora d’espart; i per cobrir la caixa hi havia un envelat que s’aguantava amb tres o quatre cèrcols de llenya els extrems dels quals quedaven incrustats dins el llibre de ferro, un dispositiu que permetia plegar o desplegar l’envelat.

 Finalment, també hi havia els anells des reculants, situats a les vares del carruatge per fer-hi passar les brides i poder fer recular la bístia. Les vares d’aquests carruatges, a diferència de les del carro amb barrots, tenien els extrems molt corbats.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR